Леонід Маслов

2022-02-04

Першими жертвами 2 Світової в Європі після поляків, причому цілком цивільними жертвами стали пасажири британського трансатлантичного пасажирського лайнера Атенія 3 вересня 1939 року, через 8 годин після оголошення Сполученим Королівством війни Гітлеру.
Останній, до речі, виходячи з політики союзників вірив, що напад на Польщу 1 вересня може і не потягнути вступ Британії і Франції у війну. Але так не сталося.
3.09.1939 о 19:39 німецький підводний човен U-30 під командуванням Фріца-Юліуса Лемпа торпедував Атенію в 370 км на північний захід від найближчої землі – ірландського острова Іністратолл. Судно прямувало з Ліверпуля в Монреаль і мало на борту 1103 пасажира та 315 членів екіпажу, жодного військового.
Пізніше Лемп стверджував, що був спантеличений тим, що Атенія мала темний сілует і йшла зигзагоподібним курсом, який, здавалося, далеко відходив від звичайних судноплавних маршрутів, тож він помилково прийняв її за військовий корабель або озброєний торговий крейсер.
Атенія, отримавши одну з двох випущених торпед, тонула 14 годин. За цей час команда і кораблі, що встигли на допомогу, провели вдалу рятувальну операцію. Загинуло всього 120 осіб, з них частка від вибуху, а 50 з них — через випадкове потрапляння шлюпки під гвинт норвезького суховантажника Кнут Нельсон, що підійшов на допомогу і врятував більшість пасажирів.
Потоплення Атенії було названо журналістами військовим злочином німців (юридично це так і є), але британські офіційні органи не були впевнені, бо U-30 не засікли.
Однак нацистська пропаганда звинуватила в усьому … Черчилля (він був тоді ще не прем’єром а 1 лордом адміралтейства). Мовляв, це він сам потопив свій корабель для роздмухування германофобії.
Уся правда з’ясувалася лише в січні 1946 під час Нюренбергсткого процесу.
Історія про Атенію широко відома. Але не всі знають якою була доля німецького підводника — командира U-30.
Фріц-Юліус Лемп був навіть заарештований своїм начальством одразу по поверненню з походу, однак потім продовжив службу і справно командував своїм човном U-30, а потім — U-110. Останіій, як сам Лемп, зіграли визначальну роль у всій війні і… внесли вагомий внесок в перемогу над нацистами.
Річ в тім, що U-110 якраз і був тим підводним човном, на борту якого англійці виявили і захопили таємно від німців один цілий і неушкоджений примірник шифрувальної машини Enigma, що у подальшому дозволило команді Алістера Денністона з Блетчлі-парку (Алана Тьюрінга та інших) остаточно розшифрувати німецькі коди. При цьому німцям до кінця війни не було відомо ані про факт потрапляння енігми в руки супротивника (вони думали що човен був потоплений) ані про розшифрування кодів. Це мало у подальшому вирішальний вплив на хід війни, най в художній літературі він дещо зазвичай перебільшується.
В той день після бомбардування глибинними бомбами човен Лемпа сплив і потрапив під вогонь англійських есмінців «Баллдог» і «Бродвей». Лемп запросив про здачу. За морськими законами британці врятували більшість екіпажу, узявши підводників у полон, а за протоколом німці перед цим мали затопити свій човен. Однак ймовірно внаслідок несправності вентилів він так і не пішов на дно. Побачивши це і розуміючи ціну своєї помилки, Лемп кинувся в воду і поплив назад. За однією версією він потонув, за іншою — був застрелений.
Сталося це 9 травня 1941 року. Лемпу було 28 років.
Окупанти мають повиздихати.